Publieksdialoog Gezonde Sociale Verbondenheid
Nederland was vroeger verdeeld in groepen: de verzuiling. De groep waarin je opgroeide bepaalde veel, van welke krant je las tot je geloof. Vanaf de jaren '60 werd die invloed kleiner (ontzuiling) en gingen steeds minder mensen naar de kerk (secularisering).
Sinds de jaren '80 ontstaat een nieuwe verdeling, niet op geloof maar op opleiding en inkomen. De plekken waar verschillende mensen elkaar vroeger ontmoetten, zoals de kerk, het buurthuis en de kroeg, verdwijnen. Zo komen we minder in contact met mensen buiten onze eigen groep.
Wat betekent dit voor onze gezondheid? Hebben we contact met anderen nodig om ons goed te voelen? Hoe voorkomen we dat mensen alleen nog in hun eigen bubbel leven? En wat kunnen de politiek, de samenleving en de zorg hieraan doen?
We beginnen met korte bijdragen van de sprekers, gevolgd door socratische tafelgesprekken in kleine groepen. Met prof. dr. Joke van Saane (hoogleraar Zingeving en Leiderschap, rector Universiteit voor Humanistiek) en dr. Joop de Bruin (oud-huisarts Utrecht-Oost, wijkcooperatie Oost voor Elkaar).
Deze dialoog maakt deel uit van de Utrecht Dialogen: een initiatief van het UMC Utrecht, binnen het gezamenlijke lustrum van de Universiteit Utrecht en UMC Utrecht.
Gratis entree, aanmelden via formulier
